Blog posts

Jak zdrowe odżywianie wpływa na organizm?

Jak zdrowe odżywianie wpływa na organizm?

Uncategorized
Nie od dziś wiadomo, że to w jaki sposób funkcjonujemy, zależy od wielu czynników. Jednym z ważniejszych, a często niedocenianych, jest jedzenie. Zapominamy, że ta codzienna czynność, którą wykonuje każda żyjąca istota, może przyczynić się do profilaktyki zdrowotnej. Źle się czujecie? Media krzyczą, sięgnijcie po tabletkę, a ja Wam sugeruję – zerknijcie w swój talerz! 

Zdrowe odżywianie, a energia 

Jemy, by… By żyć! Teoretycznie proste, w praktyce niekoniecznie. Wiele osób funkcjonuje na zasadzie: „Nie jem nic do godzin popołudniowych, a pochłaniam duże ilości jedzenia wieczorami”. Niestety, głodzenie się jest dla nas niezwykle niekorzystne! Nieregularne dostarczanie glukozy, będącej paliwem energetycznym dla naszych komórek nerwowych, może prowadzić do licznych zaburzeń, niepokoju i permanentnego przemęczenia. Brakuje Ci energii? Popracuj nas czasem, ilością i jakością serwowanych dań. 


Zdrowe odżywiania, a nastrój 

Nasze samopoczucie, to składowa wielu czynników, niemniej jestem przekonana, że myśląc sobie: „Jest mi naprawdę źle…”, nie łączymy tego bezpośrednio z jadłospisem. A powinniśmy! Odpowiednie spożycie węglowodanów wpływa również na zachowanie równowagi aminokwasów potrzebnych do wytwarzania serotoniny w mózgu. Za co jest odpowiedzialny ten „hormon szczęścia”? Za prawie wszystko! 
APETYT: hamuje go po spożyciu węglowodanów, a podwyższa po spożyciu białek.
SEN: przyczynia się do jego regulacji, współdziałając z melatoniną, ma wpływ na bezsenność.
Niski poziom serotoniny, może powodować: 
– agresywność, 
– zmęczenie, 
– obniżony nastrój, 
– zwiększoną wrażliwość na ból, 
– zaburzenia depresyjne, 
– apatię, 
– problemy seksualne. 

Zdrowe odżywianie, a stres 

Czy jest sposób na wzmocnienie swojego układu nerwowego? Oczywiście! Witaminy z grupy B! To one regulują wzrost komórek nerwowych, pomagają zapobiegać depresji, wyciszają, a nawet mają wpływ na stany lękowe. 

Zdrowe odżywianie, a depresja 

Przy leczeniu depresji, zaleca się zwracanie uwagi na najważniejszy kwas tłuszczowy występujący w naszym mózgu, czyli kwas DHA. Spożywanie go jest niezwykle ważne, odpowiednia ilość kwasów omega-3 i DHA ma także istotny wpływ na nasz stan intelektualny i rozwój demencji. 

EKSPERYMNET

By poczuć wagę zdrowego odżywiania, wystarczy przez tydzień odżywiać się gotowymi daniami, fast foodami i słodyczami. Zaręczam, że nie będzie to (z wielu różnych przyczyn) przyjemne.
Jednakże, nie polecam… Pewnie część z Was było w fazie „obżarstwa”, pamiętacie jak się wtedy czuliście? Jaki to miało wpływ na Wasze życie i organizm? 


Zdrowie jest ważne

Wpływa nie tylko na nasz wygląd, ale również na kondycję psychiczną.

Od jakiegoś czasu, staram się to podkreślać i przypominam Wam o ważnej akcji „Cieszę się, że to zrobiłam/zrobiłem”, czyli kampanii zainicjowanej przez Nationale-Nederlanden nagłaśniającej profilaktyczne badania diagnostyczne w zakresie chorób nowotworowych. Ambasadorami akcji są Marta Wajda i Grzegorz Sobieszek, a jej ważnym elementem jest specjalna bielizna symbolizująca troskę o nasze ciało, ale również nawiązująca do ludzkiej intymności, którą trzeba oswoić, by pokonać lęk przed wizytą u lekarza. Zysk z jej sprzedaży zostanie przekazany na profilaktyczne badania. Wszelkie szczegóły możecie sprawdzić na cieszesie.pl.

Czy zdrowe odżywianie to lekarstwo na zło wszelakie? 

Nie chodzi o to, że jeśli będziesz się zdrowo odżywiał, Twoje życie zacznie być idealne, a wszelkie kłopoty zostaną rozwiązane. Nie wierzymy w takie bajki! Niemniej, naprawdę znacznie wpłynie na jakość Waszego życia.

About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.