Blog posts

Jak dokonać zmiany nawyków żywieniowych – pierwszy krok (ĆWICZENIE NR 1)

Jak dokonać zmiany nawyków żywieniowych – pierwszy krok (ĆWICZENIE NR 1)

Uncategorized

Jedyna słuszna droga do zrzucenia kilogramów, to zmiana nawyków – to już wiemy. Ale jak to zrobić? Jeśli chcesz być skuteczny, bardzo ważne jest, być dostrzegł zagrożenia i błędy, które popełniasz w codziennym jadłospisie (a których niekoniecznie możesz być świadomy). 

To właśnie małe jedzeniowe pokusy, w największym stopniu generują nadprogramowe kilogramy. Osoby będące na dietach, mające nadwagę, najczęściej niepoprawnie szacują swoje codzienne spożycie energetyczne – często nieświadomie zaniżają ilość i wielkość zjadanych posiłków, dlatego autodiagnoza tego ile zjedliśmy wymaga szczególnej uwagi i szczerości.
W tym celu posłuży nam dzienniczek samoobserwacji – codzienna aktualizacja pozwoli monitorować nie tylko to, co jemy i ile, ale także w jaki sposób i kiedy.  Należy pamiętać, że dane zadanie służy określeniu stylu jedzenia – aby wyeliminować problem, najpierw należy go wykryć. 
Zdanie klucz (które było mi nieustannie powtarzane tak często, że stało się jednym z głównych haseł przewodnich psychodietetyki):

Bez monitoringu nie ma zmiany!

TO WAŻNE!
Zapisuj każdego dnia przez tydzień swoje obserwacje odnośnie posiłków
(nie pomijaj najdrobniejszych przekąsek). 
 Aby ułatwić sobie pracę i mieć możliwość odtworzenia dokładnego menu, możesz robić zdjęcia telefonem i uzupełniać tabelę wieczorami. Dobrze, byś zapisywał spostrzeżenia chwilę po zakończeniu posiłku – miej zawsze przy sobie notatnik – kartkę, której będziesz mógł użyć. Na tym etapie nie dokonuj zmian w diecie – postaraj się odżywiać tak, jak masz to w zwyczaju. 
Twoim zadaniem jest obserwacja, monitoring, analiza siebie, swojego zachowania i otoczenia. 

 Warto znać zasady działania mechanizmu korzystnej autoprezentacji – sami przed sobą staramy się udowodnić, że wcale nie jest z nami tak źle, że nie mamy problemu z jedzeniem, że aż tak dużo nie jemy. Wstyd to jeden z głównych czynników powodujących niedoszacowanie wielkości i ilości zjadanych produktów.
Pamiętaj, że ZAWSZE jest dobry moment na zmianę, trzeba tylko wiedzieć jak w danym momencie, z danymi zasobami, tego dokonać. 
DRUGI KROK – Jak analizować Dzienniczek obserwacji [KLIK]
TRZECI KROK – Jak dokonywać zmiany [KLIK]

(Możesz pobrać Dzienniczek obserwacji jako .jpg i wydrukować)

About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.