Blog posts

Pięć dietetycznych ciekawostek, które Cię zaskoczą!

Pięć dietetycznych ciekawostek, które Cię zaskoczą!

Uncategorized

Cudowny żeń-szeń, rakotwórcza oliwa, jedzenie w ciąży, kwasy omega-3 a depresja i aspartam, czyli pięć ciekawostek żywieniowych, które na pewno Cię zaskoczą. Obalamy mity.

1. Oliwa to naturalne lekarstwo

Nie potrafię dojść do źródła tej informacji mówiącej o tym, że oliwa jest rakotwórcza, nie wiem jakie było jej podłoże, ale gdzieś w sieci krąży taka informacja. To nieprawda. Dodatkowo, jak donoszą najnowsze badania, oliwa dobrej jakości opóźnia procesy odpowiedzialne za demencję starczą, poprawia pamięć i ogólny stan zdrowia – może się okazać naturalnym lekarstwem, w dodatku bardzo potrzebnym i pożądanym.

2. Żeń-szeń nie działa

Badania
(o których dowiedziałam się na zajęciach, a które nie zostaną
opublikowane, niestety nie wskażę Wam nazwisk – opieram się na słowach
wykładowcy) wykazały, że żeń-szeń w ogóle nie wpływa na organizm –
żadnego pobudzenia, brak cudownych właściwości. Niestety, a produktów na
światowym rynku, które są o niego wzbogacone nie zliczymy…

3. Kobiety w ciąży nie powinny jeść dwa razy więcej

W ciąży się tyje, to powszechnie znana prawda. Jednakże, często bierzemy ją zbyt dosłownie do serca i jemy za siebie i za dziecko. A prawda jest taka, że należy zwiększyć dzienną racje energetyczną  jedynie o 360 kcal w II trymestrze i 475 kcal w III trymestrze (to właściwie jeden posiłek). 

4. Kwasy omega-3 przeciwdziałają depresji

Małe spożycie kwasów omega-3 może mieć związek z obniżonym nastrojem i zachorowaniem na depresję. Aktualnie podczas leczenia – przy psychoterapii i farmakoterapii, bardzo często podaje się także te kwasy w podwyższonej dawce. To pokazuje jak ważną rolę odgrywają w naszym codziennym życiu. Dla mnie – psychologa to naprawdę bardzo cenna i wartościowa informacja. 

5. Aspartam nie jest trucizną


Ostatnimi laty, wiele się mówiło o słodzikach i substancjach słodzących. Najpopularniejszym z nich jest aspartam, któremu zarzucano wiele negatywnych skutków. Okazało się, że dzienne spożycie, nie przekraczające dawki 40mg na kilogram masy ciała człowieka jest bezpieczne!
Warto wiedzieć, że ma on niską zawartość kaloryczną, a w dodatku jest ok. 200 razy słodszy od cukru (by nadać czemuś słodki smak, wystarczy jego niewielka ilość). To naprawdę ważna wiadomość – wyeliminowanie cukru czy choćby obniżenie jego spożywania, to ogromny krok w przód, zarówno dla diabetyków, osób odchudzających się, jak i zdrowia całego społeczeństwa.
Informacje traktujące aspartam jako silnie trujący, są nieprawdziwe. Wieloletnie badania i ich ogromna liczba potwierdzają – to substancja, którą poleca się jako zamiennik cukru.
Oto najnowsze informacje i aktualnie stanowisko EFSA:


Źródła:
 

Oto informacje, które zmieniły mój światopogląd dietetyczny. 
Czy Was również zaskoczyły?



About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.