Blog posts

Czym SŁODZIĆ? Zamienniki cukru.

Czym SŁODZIĆ? Zamienniki cukru.

Uncategorized

CUKIER BIAŁY rafinowany, przede wszystkim należy do produktów mocno oczyszczonych, zatem pozbawiono go wszystkich substancji odżywczych.

 Dostarcza jedynie pustych kalorii, mocno zakwasza organizm, zakłóca proces trawienia i wypróżniania się, podrażnia śluzówkę żołądka (przyczynia się do powstawania wrzodów), UZALEŻNIA, może powodować chroniczne zmęczenia (ospałość), nadmiar najczęściej prowadzi do nadpobudliwości organizmu, braku koncentracji, rozdrażnienie, wpływa nawet na spadki nastroju (także ich zmienność) oraz przyspiesza rozwój próchnicy zębów.  
Podsumowując najprościej jak się da – jest niezdrowy. Na szczęście, większość z nas ma tego świadomość. Co zatem ZAMIAST białych słodkich minikryształków?

ZAMIENNIKI CUKRU:

 

1. NIERAFINOWANY CUKIER TRZCINOWY

(Nie mylić z cukrem brązowym – ten oznacza cukier bialy z dodatkiem koloryzującej melasy!) 
Sproszkowany sok trzcinowy, który zawiera 20 razy więcej żelaza i cynku niż cukier oczyszczony, czyli rafinowany.


2. MIÓD

Słodszy od cukru, zawiera też więcej kalorii (100 g to 320–330 kcl), jednakże to źródło minerałów i enzymów, poza tym nie zaburza równowagi
mineralnej organizmu w takim stopniu jak cukier. Fruktoza i glukoza, to główne składniki, które  są bardzo dobrze
przyswajalne przez ludzki organizm. Pamiętajcie, że nie używamy go w wysokich temperaturach.

3. SYROP KLONOWY

 Znacznie mniej kaloryczny od miodu, jednakże w polskich warunkach cena odstrasza – ok. 20 zł za buteleczkę.  Uzyskuje się dane słodzidło z pnia klonu, dzięki odparowaniu wody, co pozwala na wytworzenie gęstej substancji, bogatej w sole mineralne (ważne w prawidłowej
pracy serca i układu nerwowego) takich jak wapń, magnez, potas, fosfor i
mangan. Zawiera również witaminy z grupy B, niacynę, biotynę oraz kwas
foliowy. Co ciekawe, niektóre źródła podają syrop klonowy jako afrodyzjak, taki
jak lubczyk, czy szampan (zwiększa on wrażliwość na bodźce
zewnętrzne i pobudza zmysły), a badania dowiodły, że substancje
zawarte w syropie klonowym wpływają na ośrodki seksualne

4. STEWIA

(Zielona, w liściach – nie mylić ze sproszkowaną i przetworzoną.)
Słodkością przerasta cukier 50-300 razy, a do tego praktycznie nie zawiera kalorii. To roślina, której używa się przede wszystkim liści – zarówno tych świeżych, suszonych jak i sproszkowanych (najbardziej wartościowe są te zielone, zebrane tuż przed kwitnieniem). Dodatkowo zawiera witaminy z grupy B i wit.C oraz cenne minerały: magnez,
chrom, wapń, potas, cynk, żelazo, selen, a także tłuszcze i białka. W medycynie naturalnej jest używana jako środek wzmacniający, moczopędny i bakteriobójczy.

5. MELASA z karobu, trzcinowa, buraczana

To dość mało znany, produkt uboczny powstający podczas produkcji cukru. Jak wygląda? Podobnie do większości syropów – jak gęsty i ciemnobrązowy płyn.. Należy do źródeł żelaza niehemowego, dlatego może być stosowana przez
osoby z anemią, kobiety w ciąży i karmiące oraz sportowców i
rekonwalescentów. Melasa uzyskana z karobu  jest doskonałym źródłem minerałów, poprawia trawienie i
można ją stosować przy  zaburzeniach żołądkowo-jelitowych
, może być
pomocna w leczeniu astmy i problemów wywołanych przez alergie, wspomaga
 kurację antygrypową i przeciwkaszlową oraz odporność organizmu.

6. LUKRECJA

Do słodzenia wykorzystuje się wyciąg z
korzenia lukrecji. Ze względu na swoje właściwości, produkty z
lukrecją zaleca się przy infekcjach gardła i dróg oddechowych oraz przy
problemach żołądkowych
, działa także moczopędnie,
przeczyszczająco, przeciwzapalnie, podnosi ciśnienie krwi.

UWAGA! Nie zalecana u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym, obrzękami, w
niewydolności nerek oraz w ciąży. Dodatkowo przeciwwskazana jest u osób
przyjmujących preparaty naparstnicy, poza tym zawarte w niej związki mogą wchodzić w niebezpieczne interakcje z
różnymi lekami i obniżać ich skuteczność.

 

7. CUKIER KOKOSOWY I PALMOWY

Zawierają tyle samo kalorii, co cukier rafinowany, jednakże należą do tych produktów mniej. Są źródłem minerałów takich jak magnez, potas, cynk i żelazo. Ponadto mają niższy indeks glikemiczny niż cukier, czyli wywołują mniej drastyczny skok w poziomie
cukru we krwi. Niestety również w tym przypadku cena może wywołać lekkie spustoszenie w portfelu.

8. SUSZONE OWOCE, SUROWE BANANY, DAKTYLE

MÓJ HIT! Osobiście uważam, że daktyle, to wybór idealny (zarówno do dan na ciepło – takich jak nawet wypieki, jak i na zimno). Wystarczy je pokroić na drobne kawałeczki, rozetrzeć na papkę lub potraktować blenderem – to samo dotyczy surowych bananów.

Posiadacie swoich słodzidłowych ulubieńców?
Wybór należy do Was i Waszych podniebień. Radzę Wam wszystkiego kosztować i bawić się smakami, a uwierzcie, że cukier cukrowi nie równy ( każdy z nich może smakować inaczej w innych daniach).

Zobaczcie najnowsze wideo:

About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.