Blog posts

Dlaczego mózg na diecie nie działa poprawnie?

Dlaczego mózg na diecie nie działa poprawnie?

PSYCHODIETKA, PSYCHOLOGIA

Mózg nie przepada za odchudzaniem i wyniszczającymi go dietami, a to przecież najmądrzejszy organ w naszym organizmie. Dlaczego tak mu zależy, żebyś nie przechodziła na restrykcyjną dietę? Bo nie zaspokajasz jego potrzeb.

Chcesz zrzucić kilka kilogramów, lepiej wyglądać, czuć się atrakcyjnie i móc wreszcie wejść w te o dwa rozmiary za małe jeansy, co to je kupiłaś rok temu na wyprzedaży… Przechodzisz zatem na dietę, ograniczasz kalorie i rozpoczynasz ćwiczenia z Ewą Chodakowską. Brzmi znajomo? Wiesz, że nie polecam takiego podejścia do sprawy, Twój mózg też za nim nie przepada. Z jednej strony nie dostarczasz mu odpowiedniej ilości pożywienia, składników odżywczych i witamin, a z drugiej oczekujesz, że będzie Cię wspierał w aktywności fizycznej, pracował, myślał i pomagał Ci funkcjonować na pełnych obrotach.

Mózg potrzebuje jedzenia, to co jemy ma wpływ na jego stabilny rozwój. Niedobory, jakie sobie fundujemy, mogą mieć ogromny wpływ na jakość naszego życia, zachowanie czy nawet emocje. Mózg to organ jest niezwykle wrażliwy na to, co jemy. „Uboga” w wartości odżywcze i witaminy dieta, może się przyczynić do rozwoju depresji depresji, podwyższyć poziom agresji i lęków, czy sprawić, że będziemy czuć się ospali i wiecznie zmęczeni. Wszystko zależy od tego, co dostarczymy do naszego organizmu.

odchudzanie 9Jak odzyskać pełną sprawność intelektualną, poprawić pamięć, koncentrację i poprawić sobie nastrój?

Niedobory witamin, mikroelementów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 wpływają na prawidłowe działanie neuronów w naszym mózgu, a ich niedobory wiążą się między innymi ze zwiększoną impulsywnością czy choćby skłonnością do agresji… Wyobraźcie sobie, że w eksperymencie, jaki miał miejsce w więzieniach, osadzeni przez kilka miesięcy dostawali kapsułki z zestawem witamin i kwasami omega-3. Zaskakująco, ilość aktów przemocy spadła aż o 37%!

Osoba z „niedożywionym” mózgiem ma trudności w panowaniu nad swym zachowaniem. Oczywiście u każdego z nas efekty mogą być różne. Warto zwrócić uwagę na swój jadłospis.

Osoby, które są na diecie restrykcyjnej często zapominają, jak ogromnie to wpływa na pracę ich mózgu. Produkty spożywcze, warzywa czy owoce zawierają odpowiedniki neuroprzekaźników (lub substancji regulujących ich poziom), właściwości odżywcze i witaminy, odpowiedzialne za nasz nastrój, emocje czy choćby zdolności intelektualne. W momencie, kiedy przenikają z układu pokarmowego wraz z krwią do mózgu, mogą bezpośrednio wpływać na jego działanie.

odchudzanie 11

Przykładowo, wszystkim znana kofeina zawarta w kawie (ale także herbacie czy yerba matę), gdy trafia do mózgu, zmniejsza poziom adenozyny – neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za uczucie senności, dlatego czujemy się pobudzeni i zwiększa się nasza koncentracja. A jak często jecie pomidory, bakłażany czy ziemniaki? Wiecie, że zawierają solaninę i alfa-chakoninę, czyli substancje zwiększają siłę działania neuroprzekaźnika zwanego acetylocholiną, który związana jest m.in. z naszą zdolnością do zapamiętywania informacji?

W odzyskaniu równowagi hormonalnej i dobrego nastroju zdecydowanie pomoże odpowiednio skomponowana dieta, bogata we wszelkie potrzebne nam składniki.

Zmiany w naszym jadłospisie mogą doprowadzić do zmian w strukturze naszego mózgu (chemicznie i fizjologicznie). Niemniej, brak czasu, źle zbilansowana dieta, wyniszczająca dieta restrykcyjna, niechęć do niektórych pokarmów czy choćby brak czasu, nie pomaga nam w osiągnięciu danego celu. Warto wtedy pomyśleć o suplementacji. Jednakże, przed rozpoczęciem takiej kuracji, musicie poznać kilka podstawowych faktów.

Jak wybrać odpowiednią suplementację?

Zwróćcie uwagę na to, by były to ekstrakty, a nie sproszkowane substancje roślinne. Ekstrakty pozyskiwane są z całych roślin lub ich części (zawierających najwyższą zawartość składników aktywnych), dzięki czemu łatwo się wchłaniają. Mamy tutaj dokładnie określone stężenie substancji aktywnych w każdej dawce, co gwarantuje bezpieczeństwo przyjmowania suplementu. Układ trawienny człowieka nie jest przystosowany do trawienia ścian komórkowych roślin (głównie z tego składają się sproszkowane substancje roślinne), co wpływa na niższe wchłanianie składników aktywnych.

EKTRAKT SPROSZKOWANA SUBSTANCJA ROŚLINNA
łatwe wchłanianie utrudnione wchłanianie

Warto też sprawdzić dawki ekstraktorów, czyli DER – ten szczegółowo określa z jakiej ilości materiału roślinnego, uzyskano dany ekstrakt suchy. Może się okazać, że 50 kapsułek sproszkowanej substancji = 1 kapsułce z ekstraktem, jak w przypadku tego Miłorzębu Japońskiego, gdzie DER = 50:1.

Niezwykle ważna jest też procedura przygotowania ekstraktu, dlatego sprawdzajcie wiarygodność producenta. Niestety, zgodnie z prawem polskim i unijnym, producent nie ma obowiązku weryfikowania autentyczności roślin zawartych w suplementach diety. Powiadamia się jedynie Głównego Inspektora Sanitarnego o wprowadzeniu na rynek suplementu diety. Zawartość substancji aktywnych, a także niepożądanych składników w substancjach w roślinach może być różna i zależy od wielu czynników.

odchudzanie_ 3

odchudzanie 5

Wybierając markę, kierujcie się doświadczeniem na rynku wytwarzania produktów leczniczych i suplementów diety zawierajacych substancje i ekstrakty roślinne, dowiedzcie się jakie badania przechodzi produkt, jak ono przebiega. To może gwarantować właściwe wytworzenie produktów na każdym etapie produkcji – od zbioru materiału roślinnego, wytworzenie i kontrolę ekstraktu roślinnego przez kontrolę jakości i wyznaczenia stabilności gotowych produktów. Zerknijcie na produkty Herbaya – to producent, którego suplementy widzicie w tekście, z którym razem stworzyliśmy ten artykuł.

Zastanów się i odpowiedz na poniższe pytania:

  • Czy Twój organizm funkcjonuje poprawnie?
  • Czy dostarczasz mu wszystkich substancji odżywczych i witamin, jakie potrzebuje?
  • Czy wykonujesz niezwykle angażującą aktywność fizyczną?
  • Czy w ostatnim czasie odchudzałeś się i znacznie zmniejszyłeś ilość przyjmowanych kalorii?
  • Czy jesteś narażony na silny i permanentny stres?
  • Czy miewasz napady emocji z którymi nie potrafisz sobie poradzić? Złość, smutek, bywasz agresywny, nie znając przyczyny? Zauważasz u siebie nieustanne spadki nastroju?
  • Czy wykonujesz aktywności, które wymagają od Ciebie niezwykłego skupienia, zapamiętywania czy koncentracji?

odchudzanie 4

Niekiedy, podejmowane decyzje żywieniowe mogą prowadzić do wyniszczenia organizmu, spadku odporności czy po prosty gorszego funkcjonowania. Jeśli odpowiedziałeś na większośc pytań „TAK”, przeanalizuj swój jadłospis i sposób odżywiania się. Być może w jakimś stopniu część Twoich problemów wynika z niedoborów niektórych składników odżywczych, co można zmienić odpowiednią dietą czy wspomóc suplementacją.

Przyjrzyj się sobie – to pierwszy krok do zmiany i poprawy Twojej jakości życia!

(Visited 1 417 times, 9 visits today)

About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.