Blog posts

Sok pomarańczowy – fakty i mity

Sok pomarańczowy – fakty i mity

PSYCHODIETKA

Kto lubi sok pomarańczowy, ręka w górę! Pewnie zastanawiacie się, dlaczego o to pytam i czy to dobrze, że ktoś go lubi i często po niego sięga…? W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji i nieścisłości odnośnie soku pomarańczowego, szczególnie tego pasteryzowanego, w kartonach.Dlatego też wezmę go pod lupę i postaram się wyjaśnić wszystkie nieścisłości, obalić mity i pokazać fakty.

catsIMG_0320

Chyba nie ma popularniejszego soku od tego z pomarańczy. Jest łatwo dostępny –znajdziemy go w każdym sklepie, a w dodatku świetnie orzeźwia (zwłaszcza z kostkami lodu w upalne dni). Niemniej, docierają do nas różne informacje – a to, że jest w nim sam cukier, a to że nie zawiera żadnych witamin. Czy to jednak prawda czy tylko niepotwierdzone plotki? Jak jest naprawdę? Czy rzeczywiście powinniśmy go unikać i wykreślić z codziennego jadłospisu?

Jak powstaje 100% sok pomarańczowy?

Zacznę od tego, że sok pomarańczowy powstaje ze zdrowych i dojrzałych pomarańczy. Sam proces produkcji soku przebiega szybko, po to, aby owoce nie straciły naturalnych wartości odżywczych i zachowały witaminy i inne składniki odżywcze. Owoce są dostarczane bezpośrednio z sadów pomarańczowych, dlatego też przed wyciskaniem soku są dokładnie myte, a następnie wyciskany (tłoczony) jest z nich sok. Po wyciśnięciu soki są bezpośrednio rozlewane, w odpowiedniej technologii, do opakowań lub poddawane zagęszczeniu. Zagęszczenie polega na tym, że najpierw odparowywana jest większość wody z soku, co znacznie zmniejsza objętość, a tym samym ułatwia transport i przechowywanie bez utraty wartości odżywczych.

Panuje przekonanie, że producenci rozcieńczają soki, czyli dodają do nich większe ilości wody, niż znajdowały się w owocach, z których powstały. Regulacje prawne mówią wyraźnie, że soki owocowe odtwarzane z soku zagęszczonego, muszą zawierać maksymalnie taką samą ilość wody, jaką zawierały owoce wykorzystane w procesie tworzenia. Zarówno soki bezpośrednie, jak i te z soku zagęszczonego mogą być poddane procesowi pasteryzacji.

IMG_0256

Czym jest pasteryzacja?

Cały proces pasteryzacji ma na celu zniszczenie drobnoustrojów i enzymów, które pozostawione w soku będą prowadzić do naturalnego procesu psucia. Tym samym, soki zyskują dłuższy termin przydatności do spożycia. Pasteryzacja polega na podgrzaniu soku w krótkim czasie, a następnie szybkim jego schłodzeniu. Jeśli kiedykolwiek robiliście zapasy na zimę, to wiecie, że wykorzystujemy ten proces domach, gotując słoiki, zawierające nasze przetwory. Nowoczesna technologia wykorzystuje bardzo krótki czas pasteryzacji i szybkie schładzanie, dzięki czemu utrata witamin, soli mineralnych czy mikro – i makroelementów jest minimalna.

Jakie wartości odżywcze znajdują się w 100% soku pomarańczowym?

Wiele informacji podaje, że takie soki są dodatkowo słodzone,. To nieprawda. Otóż prawo, zarówno europejskie, jak i polskie, zabrania dodawania cukru do soku owocowego. Sam sok pomarańczowy zawiera około 9% cukrów. To cukry naturalnie występujące w owocu: glukoza (ok. 27%), fruktoza (ok. 29%) i sacharoza (ok. 44%).

Skład 100% soku pomarańczowego jest bardzo prosty: woda (ok. 90%), naturalny cukier pochodzący z owoców, witamina C i inne witaminy, foliany, potas, składniki mineralne oraz fitoskładniki. Nie znajdziemy w nim żadnych sztucznych dodatków czy konserwantów.
Przyjrzyjmy się liczbom poniżej…

Wartość odżywcza 100% soku pomarańczowego (100 ml)

Energia 41 (kcal) Wapń (mg) 11,1
Energia 11,1 (kJ) Magnez (mg) 9,5
Węglowodany (g) 9,1 Fosfor (mg) 15,3
Cukry (g) 9,0 Potas (mg) 151,5
Proteiny (g) 0,6 Sód (mg) 4,6
Całkowita zawartość tłuszczu (g) 0,08 Witamina C (mg) 36,4
Błonnik pokarmowy (g) 0,19 Foliany (µg) 21,5

Zazwyczaj sięgamy po szklankę soku pomarańczowego (200 ml), a ta zaspokaja ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która pomaga choćby w zmniejszaniu uczucia zmęczenia i znużenia. W takiej porcji mamy około 82 kcal, co oznacza, że nie można uznać soku pomarańczowego za posiłek, ale może być jego dodatkiem, tym bardziej, że wspomaga przyswajanie przez nasz organizm żelaza pochodzącego z owoców i warzyw (jest naturalnym aktywatorem; poziom przyswajalności przez organizm żelaza pochodzącego z produktów nie mięsnych zwiększa się po spożyciu napojów lub żywności zawierającej witaminę C). Warto dodać go na przykład do naszego zdrowego śniadania.

IMG_0283IMG_0309cats2

Na co zwracać uwagę przy zakupie?

Czytajcie etykiety! Ważne, by na butelce czy kartonie i odwrocie był wyraźny napis „sok pomarańczowy”.

Teraz już znacie jego skład, wiecie ile zawiera witamin, w jaki sposób najlepiej go konsumować i jak wpływa na nasz organizm.

IMG_0264Hurra!
Jeśli lubicie soki pomarańczowe, to dobrze! 100% sok owocowy to wygodny i smaczny sposób na dostarczenie porcji owoców w diecie. Taka szklanka może zastąpić jedną z 5 zalecanych porcji warzyw i owoców dziennie. Smacznego!

Literatura

  1. Tabela składników odżywczych FJM: średnia z krajowych baz danych dotyczących składników odżywczych w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Holandii, Belgii, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Danii, Finlandii, Austrii
  2. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi 80mg/dzień zgodnie z raportem EFSA z 2003 r, Opinia Naukowego Komitetu ds. żywności dotycząca przeglądu wartości referencyjnych dla określania wartości odżywczych na etykietach (wyrażona 5.03.2003 r.)
  3. Publikacja Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie europejskich referencyjnych wartości żywieniowych dotyczących spożycia składników odżywczych (26.03.2010 r. https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/ nda100326)
  4. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Dyrektywa 2012/12/UE Parlamentu Europejskiego i Rady, dostępna pod adresem: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ. do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF

About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.
  • Adrianna

    Jakieś konkretne firmy polecanych soków?

    • http://www.martynabanasiak.pl Martyna Banasiak

      Niekoniecznie 🙂 Ważne, by czytać etykiety, firma nieistotna 🙂

  • http://psychologiafotografii.pl/ Emilia |Psychologia Fotografii

    Super! I to tyczy się wszystkich soków pomarańczowych, na których jest wyraźnie zaznaczone, że to sok?

    • http://www.martynabanasiak.pl Martyna Banasiak

      100% sok z soku zagęszczonego 🙂

  • http://androidapps.pl/ Stefan Niesiolek

    Poza tym jak i co piszesz rzuca się w oczy jakie ładne zdjęcia do tego wszystko robisz A co za różnica jaka firma soku, byle skład się zgadzał i wartości odżywcze

  • http://androidapps.pl/ Stefan Niesiolek

    Fajnie ci to wychodzi takie połączenie informacji plus sporo zdjć z sokiem pomarańczowym i tobą:)