Blog posts

Kolorowa sałatka z łososiem, pesto i sosem miodowo-musztardowym

Kolorowa sałatka z łososiem, pesto i sosem miodowo-musztardowym

PRZEPISY, PSYCHODIETKA

Nietuzinkowym sałatkom, gdzie można odnaleźć same dobroci na talerzu, mówimy stanowcze TAK! Tym razem moja wersja, gdzie każdy może komponować najmniejszy kęs już na talerzu.

W dzisiejszym przepisie użyję oleju rzepakowego, na temat którego przekazuję Wam informacje już od jakiegoś czasu w ramach trwającej kampanii „Pokochaj olej rzepakowy”. Warto wiedzieć, dlaczego jest on niezastąpiony w kuchni.

olej rzepakowy

Olej rzepakowy zawiera najmniej tłuszczów nasyconych spośród powszechnie dostępnych tłuszczów (patrz wykres poniżej), dlatego jest polecany przez ekspertów. Zaleca się ograniczenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych do maksymalnie 10% wartości energetycznej diety i skład oleju rzepakowego doskonale wpisuje się w te wytyczne.

olej rzepakowy2

Wystarczą już dwie łyżki, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie człowieka na kwas linolenowy (ALA) z rodziny omega -3. Zawarte w nim wielonienasycone kwasy tłuszczowe ALA i LA z rodziny, odpowiednio, omega-3 i omega-6 oraz sterole roślinne pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, a podwyższony cholesterol jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby niedokrwiennej serca. Poza tym, możemy w nim znaleźć:

  • antyoksydanty (przeciwutleniacze), które korzystnie wpływają na nasz organizm, takie jak witamina E, która pomaga chronić komórki przed stresem oksydacyjnym, zarówno na poziomie białek, jak i komórkowego DNA;
  • witaminę K, która odpowiedzialna jest przede wszystkim za prawidłową krzepliwość krwi – zapobiega krwawieniom wewnętrznym oraz krwotokom.

Jak widzicie korzyści płynące z włączenia do codziennej diety oleju rzepakowego jest naprawdę wiele – miejcie to na uwadze uzupełniając zapasy w swojej kuchni.

 

Kolorowa sałatka z łososiem

Składniki:

  • łosoś wędzony
  • awokado
  • różne rodzaje sałat i kapusty (rukola, kapusta czerwona, kapusta biała, cykoria, sałata lodowa, sałata rzymska)
  • papryka czerwona i żółta (pokrojona w paseczki)
  • oliwki
  • cieciorka
  • marchew (starta)
  • cytryna
  • olej rzepakowy
  • musztarda
  • miód
  • doniczka świeżej bazylii
  • mała garść orzechów nerkowca
  • ząbek czosnku
  • łyżeczka startego parmezanu

Przygotowanie:

Wszystkie warzywa (możecie zaszaleć, układajcie swoje ulubione) i łososia rozkładamy na talerzu. Kładziemy obok nich dwa ulubione sosy i maczamy w nich składniki – istotne jest to, że sami komponujemy każdy kęs. Jeśli mamy ochotę tylko na łososia – jemy łososia, jeśli chcemy połączyć rukolę z oliwkami, nie ma problemu. Łososia skrapiamy odrobiną cytryny.

PESTO:

Wrzucamy do blendera łyżkę oleju rzepakowego, czosnek, orzechy, parmezan, czosnek oraz listki bazylii i blendujemy na gładką masę.

SOS MIODOWO-MUSZTARDOWY:

Mieszamy ze sobą: 1 łyżeczka oleju rzepakowego, 1 łyżeczka musztardy, pół łyżeczki miodu oraz 2-3 łyżki wody mineralnej.

55 664422ENJOY_pasek_2

About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.
  • http://blingblingmakeup.blogspot.ch/ princess.malpka

    Dziekuje za przepis , jutro bedzie u mnie na obiad. pozdrawiam