Blog posts

10 zdrowych zmian, które sprawią, że poczujesz się lepiej!

10 zdrowych zmian, które sprawią, że poczujesz się lepiej!

LIFESTYLE, PSYCHODIETKA

„Nie trzeba być kimś, by zacząć, ale trzeba zacząć by zostać kimś” rzekł kiedyś Les Brown. Co to oznacza w praktyce? Zacznij tu gdzie jesteś, zastosuj to co masz, nie czekaj na magię, rozwiązanie masz w zasięgu swoich dłoni.

Zdradzę Wam pewien sekret. To jedna z prawd, która nadała niezwykłej mocy mojemu życiu – drobne działania które podejmowane są regularnie i przez długi czas zmierzające do obranego celu, sprawiają, że marzenia stają się planem, a później rzeczywistością… Nie zdziwi Was zatem, gdy przedstawię Wam dziesięć zmian, które każdy może wprowadzić do swojego życia. Nawet ja muszę nad kilkoma popracować! Wspólnie z Nałęczowianką staramy się zmotywować wszystkich do działania, nie ma na co czekać – lepszego momentu nie będzie – zrób to NAŁ! Nie odkładaj na później.

martyna banasiak kalendarz2

Woda po przebudzeniu

Jak czule powiedzieć swojemu ciału „dzień dobry” i pobudzić do działania? Moja metoda, to szklanka wody z rana! Wystarczy trzymać butelkę wody przy łóżku, jest przede wszystkim szybko i wygodnie, a temperatura pokojowa to najlepsza opcja do picia. Dostarczamy organizmowi odpowiednią ilość wody, który potrzebuje tego po tylu godzinach snu i pobudzamy metabolizm. Pamiętajcie, że należy spożywać dziennie co najmniej 2,0 litry wody z różnych źródeł jako część zrównoważonej diety i zdrowego stylu życia! Niektórzy dodają do wody odrobinę cytryny, moim zdaniem nie jest to konieczne, ale jeśli macie ochotę, możecie spróbować różnych wersji. To nawyk, który towarzyszy mi nieprzerwanie od kilku lat, mam wrażenie, że tylko dzięki niemu jestem w stanie wstać z łóżka w innym stanie, niż lewą nogą… 🙂

martyna banasiak nalewanie martyna banasiak szklanka

Picie wody w ciągu dnia

Woda jest podstawowym składnikiem naszej diety – to nieodzowny element, który potrzebny jest nam do prawidłowego przebiegu wszystkich procesów fizjologicznych zachodzących w naszym organizmie. Niezwykle istotne jest systematyczne uzupełnianie płynów i zachowanie równowagi wodnej organizmu. Zazwyczaj sięgamy po nie, gdy jesteśmy już lekko odwodnieni, a to już może prowadzić do gorszego samopoczucia i spadku wydolności fizycznej.

  • Wiele zależy od wieku i Twojego organizmu, jak pisałam należy spożywać 2 litry wody dziennie z różnych źródeł (pamiętajcie, ze woda znajduje się również w jedzeniu – pokarm pokrywa zapotrzebowanie w 20-30%, natomiast 70-80% powinno być dostarczane przez różne napoje, także wodę!). Sprawdzaj, jak reaguje Twój organizm. Zauważyłam, że najlepiej funkcjonuję, gdy piję między posiłkami (około pół godziny przed i po), niż w trakcie.
  • Zamieniłam kolorowe, słodzone i gazowane napoje na wodę! Dla wielu wydaje się to trudne, ale bazując na moim doświadczeniu, to jeden z najprostszych nawyków, który można wcielić w życie i nawet tego nie zauważyć. Jeśli jesteś spragniony, o wiele skuteczniej i szybciej ugasi je woda, niż właśnie taki napój. Woda właściwie nie ma kalorii, podczas, gdy szklanka napoju może mieć nawet około 200 kacl – tyle, ile mały posiłek.
  • Miej butelkę wody zawsze przy sobie (pod ręką i w zasięgu wzroku) – ilekroć na nią spojrzysz, przypomnisz sobie o wzięciu kilku łyków.

Schody zamiast windy

Mieszkasz na 4 piętrze? Świetnie! Bądź sprytny i dodaj sobie aktywności fizycznej, której nawet nie zauważysz – użyj schodów. Wydaje Ci się to banalne? Popatrz. Pomnóż 4 minuty aktywności dziennie razy sześć dni w tygodniu, te razy cztery tygodnie, a dany miesiąc przez dwanaście! Tak wychodzi nam rok! Wiesz ile możesz spalić kalorii w ciągu 5 lat?! Nawet tego nie odczujesz, a Twoja sylwetka i pośladki na pewno będą wdzięczne.

Uśmiechanie się

Nie czekaj, aż ktoś rzuci Ci uśmiechem na ulicy, zrób to pierwszy – zobaczysz, że stanie się Twoim lustrzanym odbiciem – i to dosłownie! W naszym mózgu znajdują się „neurony lustrzane”, to one odpowiedzialne są za rozpoznawanie emocji z twarzy drugiej osoby. Widzimy uśmiechniętą osobę, rozpoznajemy u niego szczęście, radość i uruchamiają się u nas te same obszaru w mózgu, które odpowiedzialne są za takie pozytywne emocje, a tym samym my tez czujemy radość drugiej osoby. Jeśli śmiejemy się często, ludzie postrzegają nas jako bardziej przyjaznych, miłych i szczęśliwych, co w tej sytuacji wydaje się dość logiczne. Uśmiech naprawdę zaraża! 🙂

Bycie życzliwym

Czy nie uważasz, że tego uśmiechu i życzliwości jest za mało na co dzień? Dlaczego sam tego nie zmienisz? Ja tak uważam i sama zadaję sobie to pytanie – dlaczego sama tego nie zmienię. Najlepiej zbijać innych z tropu życzliwością. Nie ma broni, która byłaby bardziej skuteczna w kontakcie międzyludzkim. Spróbujcie – ktoś będzie dla Was obojętny, a może nawet niemiły, zastosujcie powyższą metodą na siłę, zobaczycie jak wiele zdziałacie.

Akceptacja tego, kim jesteśmy

Podobno jedyna pewna posada w życiu, to praca nad samym sobą. Akceptacja tego, kim jesteśmy, szacunek do samego siebie wpływa lepiej na nasz wygląd niż niejeden makijaż. Nie ma lepszej recepty na urodę, niż pewność siebie. Warto znać swoje słabe i mocne strony, wiedzieć jak ujarzmić te pierwsze i wykorzystać te drugie. Wymaga to ciągłej obserwacji siebie i chęci do zmiany, ale hej, mamy na to cały najbliższy rok!

Wysypianie się

Sen i wypoczynek to ważne elementy, które mają wpływ na nasz organizm. Podczas,  snu nasz organizm regeneruje się, można nawet powiedzieć, że włącza i zasila nam odporność, wpływając na układ odpornościowy, ułatwia nam walkę z infekcjami, stając się tarczą. Praca poszczególnych narządów ulega spowolnieniu i zmniejsza się wydatek energetyczny organizmu. Każdy z nas potrzebuje innej dawki, by odpocząć, ale przyjęło się, że powinniśmy spać od 7 do 9 godzin dziennie.

kaboompics.com_Office in the bedWczesne wstawanie

O ile wysypianie się jest niezwykle istotne, to mam wrażenie, że zapominamy o godzinach snu – prawdopodobnie nie uzyskamy tego samego efektu kładąc się o 4 w nocy i wstając o 11, jak poszlibyśmy o 23 i wstali o 7 (w drugim przypadku będziemy bardziej wypoczęci). Wczesne wstawanie wpływa na moją wydajność i produktywność. Im wcześniej wstaję tym szybciej i lepiej wykonuję zaplanowane działania. Ale to niestety punkt nad którym cały czas muszę pracować… 🙂

6WNJVWQA0XWybór własnej aktywności fizycznej

Jakiś czas temu doszłam do wniosku, że to konieczność. Naprawdę – aby dobrze się czuć, każdy z nas POWINIEN się ruszać. Mniej ważne jak, ważne, by pamiętał o codziennej dawce ruchu, to może być siłownia, bieganie, łyżwy, taniec, dalekie spacery, trening wideo – cokolwiek, byleby sprawiało nam frajdę i dodawało energii! Testujcie, sprawdzajcie i wybierzcie coś dla siebie. I najlepiej Zrób to Nał!

martyna banasiak siłownia

Bycie nienasyconym

Co kryje się pod tym enigmatycznym hasłem? Nic innego, jak ciekawość świata, tego co nas otacza, innych ludzi i ich historii, chęć poznawania i doświadczania, cieszenie się z codziennych rzeczy. Zobacz, gdy byliśmy dziećmi potrafiliśmy znaleźć sobie zajęcie, które nas zajmie – z zapartym tchem czytaliśmy „Anię z Zielonego Wzgórza”, tworzyliśmy układ taneczny do najnowszej piosenki Majki Jeżowskiej czy próbowaliśmy dociec jak to możliwe, że woda w czajniku robi się gorąca. Tego brakuje dorosłym. Chęci poznawania, otwartości na innych ludzi, dostrzegania, że nie trzeba być Jamsem Bondem, by być zadowolonym z siebie.

Odkrywajmy, piszmy, działajmy, uczmy się i kochajmy.

Dbajmy o siebie i chciejmy dla siebie jak najlepiej. Wybierajmy to, co sprawi, że nasz dzień będzie lepszy. Każdego dnia jedna mała zmiana, która prowadzi do poprawy jakości naszego życia. Działajmy teraz. Nie zapominajcie o tym, zróbcie to NAŁ – razem ze mną i z Nałęczowianką!

 

 

About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.
  • http://poradnikbezradnik.blogspot.com/ Kaprysek .

    Poza wczesnym wstawaniem z każdym punktem się zgadzam 😉

    • http://www.martynabanasiak.pl Martyna Banasiak

      Cieszę się 🙂 A czemu nie wczesne wstawanie? 🙂