Blog posts

Szakszuka z pomidorami

Szakszuka z pomidorami

PRZEPISY

Dania jednogarnkowe i „na raz” w kilka minut, to moja ulubiona kategoria w kuchni. Nie może w niej zabraknąć szakszuki. Tym razem w wersji pomidorowej. Jej intensywny, a jednocześnie delikatny smak Was zaskoczy!

Zastanawiacie się na czym smażyć?

Do tego celu polecam rafinowany olej rzepakowy! Przede wszystkim, odznacza się dobrą wytrzymałością na wysokie temperatury, nie traci swoich właściwości. Dodatkowo podczas smażenia wydobywa naturalny smak i zapach potraw, dania przygotowane na oleju rzepakowym zawierają aż od 5% do 10% mniej kalorii, ponieważ odsącza się on łatwiej niż inne oleje roślinne (wystarczy papierowy ręczniczek).
IMG_7242
Olej rzepakowy odznacza się na tle innych tłuszczy tym, że zawiera najmniej szkodliwych kwasów nasyconych. Dodatkowo stanowi źródło cennych kwasów omega-3, witaminy E i steroli roślinnych. Jedną z ważniejszych informacji jest to, że charakteryzuje się on optymalną proporcją kwasów omega-6 do omega-3. Stosunek ten wynosi 2:1 –co oznacza, że jest idealny, zważając na potrzeby żywieniowe człowieka.
olej
Jako ambasadorka akcji „Pokochaj olej rzepakowy”, która jest realizowana przy wsparciu Unii Europejskiej oraz RP, zapraszam Was na oficjalną stronę kampanii, gdzie możecie znaleźć wiele cennych materiałów, badań czy choćby więcej przepisów. Sprawdźcie sami: www.pokochajolejrzepakowy.eu

olej rzepakowy


Szakszuka z pomidorami

Składniki:
– 3 duże i dojrzałe pomidory
– 2 papryki
– 3 jajka
– olej rzepakowy
– bazylia,
– zioła prowansalskie,
– czosnek,
– twardy ser do posypania lub mozzarella (opcjonalnie)

Przygotowanie:
Pomidory oraz paprykę kroimy w kostkę oraz wrzucamy na rozgrzaną patelnię z olejem rzepakowym, do warzyw dodajemy ząbek czosnku oraz resztę ziół do smaku i chwilę dusimy. Gdy warzywa są już miękkie, wbijamy na patelnię jajka i całość smażymy na małym ogniu około 15 minut (aż zetną nam się jajka). Na koniec wrzucamy wybrany ser. Im dłużej będziemy dusić potrawę, tym będzie ona smaczniejsza.
IMG_7348
olej2
IMG_7319
ENJOY_pasek_2

About the author

Martyna Banasiak
Cześć, miło mi Cię widzieć! Blogować zaczęłam 3 lata temu, wtedy założyłam największego w Polsce bloga o psychodietetyce i zdrowym stylu życia Psychodietka.pl, w marcu tego roku dokonałam rebrandingu i działam pod swoim nazwiskiem na MartynaBanasiak.pl, rozszerzyłam też tematykę bloga. Możesz zobaczyć i posłuchać mnie na kanale na YouTube. Moje filmy mają około 2 000 000 wyświetleń (WOW!), uwielabiam to miejsce, może Tobie też się spodoba. Nie zastanawiam się nad tym, czy bardziej czuje się blogerem, czy youtuberem, po prostu robię dobre rzeczy, bo wiem, że tak można zdziałać najwięcej i najlepiej.
  • Ewelina

    Szakszuka zawsze się sprawdza. Chciałam nawet dodać ten pomysł w konkursie, ale ktoś mnie ubiegł 🙂
    https://uploads.disquscdn.com/images/fd04ac974e5823179ad171cb130118cb16c009b748bbe6d7ddad652dd222d5f5.jpg

    • http://www.martynabanasiak.pl Martyna Banasiak

      Twoje zdjęcie jest TAKIE piękne! <3

      • Ewelina

        Nie dodaję papryki, ale w to miejsce wrzucam czerwoną fasolę i kukurydzę z puszki. Myślę, że świeże awokado i natka pietruszki dają efekt 😉

        • http://www.martynabanasiak.pl Martyna Banasiak

          I to jest najlepsze w szakszuce – szaleństwo kombinacji 🙂

  • Justyna

    Przez Ciebie znowu jestem głodna 😀

    • http://www.martynabanasiak.pl Martyna Banasiak

      I bardzo dobrze! 🙂

  • Julia

    Jestem ciekawa dlaczego tak bardzo propagujesz olej rzepakowy (szczególnie do smażenia) i jak odnosisz się do faktu, że tłuszcze nienasycone w wysokich temperaturach utleniają się i powodują tworzenie się toksycznych związków. I również jestem ciekawa, czy czytałaś książkę „Ukryte terapie – czyli czego lekarz ci nie powie” Jerzego Zięby

    • http://www.martynabanasiak.pl Martyna Banasiak

      Julia, oleje różnią się między sobą zawartością kwasów nienasyconych – bo o nie pytasz, a także innych składników. Stabilność oleju rzepakowego wynika z jego składu. Olej ten zawiera dużą ilość antyoksydantów (przeciwutleniaczy), szczególnie tak zwanych tokoferoli (witaminy E), spośród których jednym z najsilniej reprezentowanych w jego składzie jest brassikasterol, charakterystyczny wyłącznie dla rzepaku. Mając w składzie substancje przeciwutleniające, olej ten jest w oczywisty sposób odporniejszy niż produkty nieposiadające antyoksydantów. Jednocześnie, jako produkt bogaty w prozdrowotne kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które ulegają utlenianiu bardzo szybko, olej rzepakowy powinien być teoretycznie podatny na psucie. Cząsteczki omega-3 (kwasu linolenowego) są w nim jednak ulokowane w środku cząsteczek triacyloglicerolu, co czyni je uodpornionymi i chronionym przed wpływem czynników zewnętrznych. „Ukrytych terapii” nie czytałam, nie sięgam po książki, które nie są uznawane przez naukę.

      • Julia

        A czy przeciwutleniacze nie ulegają czasem zniszczeniu w wysokich temperaturach ? Co do książki – być może warto byłoby dodać „JESZCZE nie są uznawane przez naukę”.